Der skal skæres ned i udgifterne til bus-netværket i Esbjerg, og derfor skal bussernes køreplaner laves om. Det er dog ikke alle, der er glade for kommunens nye forslag til den opdaterede rute- og tidsplan.
Busruterne i Esbjerg Kommune skal omlægges.
I kommunes nyligt indgået budgetaftale kan der spares tre millioner kroner på bus-netværket i 2023, mens der kan spares seks millioner kroner hvert år fremover.
Kommunen har fremlagt sit forslag til en ny køreplan for busserne, men forslaget har modtaget kritik fra borgere i kommunen, som ikke mener, at det nye bus-net er til gavn for Esbjerg og omegn – tværtimod.
Træt af at blive overset
Det er ikke alle, der er tilhængere af kommunens forslag. Rikke Thoustrup Bloch, som er medlem af Vester Nebel Lokalråd, mener, at hvis forslaget får lov at stå, vil det få store konsekvenser for lokalområdet, da der ikke længere er timedrift mod Esbjerg via Tarp, som borgerne i Vester Nebel har et stort tilhørsforhold til efter sammenlægningen af skoler i området.
Rikke Thoustrup Bloch fortæller, at både børn og ældre vil blive udfordret af de nye busruter og tider, men hun peger på én ting, som bliver den største udfordring.
“Det største problem bliver nok, at byens unge mennesker ikke kan komme fra skole og passe arbejde og fritidsaktiviteter i Esbjerg, hvis bussen kun kører sporadisk om eftermiddagen. Alt i alt er det en rigtig dårlig løsning for alle os i Vester Nebel. Vi føler, at vi endnu engang nedprioriteres. Vester Nebel er et aktivt lokalsamfund med borgere, som gang på gang selv får ting til at ske med frivillig arbejdskraft, og vi belønnes sjældent for det. Vi betaler også skat til kommunen, og vi er trætte af at skulle kæmpe for basale ting som offentlig transport,” siger Rikke Thoustrup Bloch.
For børnene i Vester Nebel kan det også få store konsekvenser, hvis busruterne bliver omlagt som foreslået af kommunen.
“Det kan betyde social eksklusion fra fællesskaberne med skolekammerater efter skoletid, da de vil blive begrænset til at tage hjem efter skole. Ligeledes bliver kammeraterne fra Tarp og Bryndum begrænset i at besøge vennerne i Vester Nebel og benytte fritidsaktiviteter her som springgymnastik og rideskolen. Vi er bekymrede for, om det vil påvirke børnenes trivsel, da de får sværere ved at opretholde venskaber på tværs af bygrænsen, og netop venskaber, fællesskaber og sociale relationer er afgørende for den mentale sundhed for børn og unge,” fortæller Rikke Thoustrup Bloch og tilføjer, at Vester Nebel Lokalråd meget gerne går i dialog med Esbjerg Kommune omkring køreplanerne for busserne.
Vil høre borgernes stemme
Henning Ravn (V), byrådsmedlem og formand i Plan- og Byudviklingsudvalget i Esbjerg Kommune, mener helt bestemt, at man vil tage højde for borgernes forslag, inden bus-nettet implementeres, og busserne får nye ruter og tider.
“Det er jo ikke sådan, at vi som politikere sidder og planlægger de her ting. Det har vi et busselskab til, Sydtrafik, der har været tilknyttet en ekstern konsulent, og så har vi vores egne trafikfolk. De har selvfølgelig lavet et stort forarbejde omkring det her og er kommet frem til tre forskellige scenarier, som kan forbedre vores bus-net, og som kan gøre vores bus-net mere fleksibelt, så vi kan ændre i op- eller nedadgående retning. Det kan vi ikke med det nuværende, fordi det har den sammenhæng, det har. Men derfor kan der jo godt være nogle borgere, som kan komme med nogle input til en anden løsning, som kan være bedre end det, vi har sendt i høring,” siger Henning Ravn.
Buschaufføren skal ikke sidde bagerst
I Esbjerg Kommune opfordrer man flere til at tage bussen, når der er mulighed for det, men man medgiver, at budgetterne til busserne i Esbjergs gader og stræder har været svære at overholde. Også selvom kommunen har fået flere penge mellem hænderne i årenes løb.
“Når vi i dag på stort set hvert eneste stoppested er i stand til at se, hvor mange der står på, og hvor mange der står af, så kan Sydtrafik komme med løsningsmuligheder, hvor vi siger ’her er ingen eller så få passagerer, at det ikke er muligt at drive den rute eller de ture’. Hvis det er buschaufføren, der sidder bagerst – altså han er alene i bussen – så giver det ikke rigtig mening, at der kører en stor bus rundt,” siger Henning Ravn.
Til trods for nedskæringerne og budgetter, der ikke kan overholdes, ser Henning Ravn positivt på de forandringer, der skal ske i den offentlige transport i Esbjerg. Han mener, at det nye bus-net vil give nogle hurtigere og mere direkte forbindelser til uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser.
Forslaget er lige nu i offentlig høring, som slutter den 8. november.